9.1 Simployer – Elektroniske håndbøker oppslagsverk for ansatte og ledere

Simployer er markedsledende innen sitt felt i Norge og ble etablert for ca 40 år siden. Simployer støtter og forenkler arbeidsdagen for ledere, HR og ansatte for over 1,2 millioner brukere i Norge og Sverige. Det som gjør Simployer unik og annerledes, er at de tilbyr kundene sine både HR-programvare og personlig HR-støtte i én og samme løsning. Mer informasjon om Simployers løsninger finner du på deres hjemmesider.

Simployer vil være til hjelp for ansatte og ledere hos fjellstyrene ifht problemstillinger knyttet til Personal og HMS. I Simployer vil fjellstyrene ha tilgang til en Personal og en HMS-håndbok, samt et omfattende Personal/HR system. I HR systemet i Simployer vil du finne verktøy som forenkler og kvalitetssikrer fjellstyrets arbeid innen HR. Du vil bl.a. finne verktøy for utarbeide arbeidsavtaler, utføre medarbeidsamtaler, avvikssystem, fravær med oppfølging av sykemeldte, HMS årshjul, vernerunde mm. Simployer er elektroniske og tilgjengelig via web.

Håndbøkene i Simployer samler det vesentligste av informasjon innen de ulike områdene på et sted og består av:

  • Personalhåndboken gir svar på spørsmål relatert til retningslinjer, rettigheter og plikter som er knyttet til arbeidsforholdet.

  • Med HMS håndboken får fjellstyret et komplett HMS-verktøy som hjelper fjellstyret med alle lovpålagte krav innen HMS. I HMS håndboken er det flere verktøy som vil være til hjelp for å etablere og sikre det løpende HMS arbeidet i fjellstyret. I HMS håndboken vil fjellstyre få tilgang til HMS-hjul, avvikssystem, stoffkartotek, risikokartlegging, handlingsplan, årsrapport mm. I HMS håndboken har fjellstyrene tilgang til en rekke ferdige utarbeidede rutiner og instrukser.

  • HR-systemet er et personalsystem for registrering av personalia, fraværsregistrering- og oppfølging, etablering av arbeidsavtaler, dokumentarkiv mm.

Simployer er bygget opp slik at det skal være enkelt å finne den informasjonen man har behov for innen de ulike områdene og med en logisk oppbygning av kapitlene samt en god søkefunksjon.

En stor del av innholdet i håndbøkene er utarbeidet av Simployer og vil alltid vil være oppdatert ifht lover og regler. Egne regler og informasjon innen de ulike områdene som er felles for alle fjellstyrene vil bli lagt inn og oppdatert av NFS.

For å få tilgang til innholdet i Simployer må man ha en egen personlig bruker. Den enkelte bruker får kun tilgang til sitt eget fjellstyre. I HR-systemet i Simployer får en ansatt kun tilgang til sin egen informasjon. Ledere i det enkelte fjellstyre har kun tilgang til ansatte i det fjellstyre man er leder. HR-systemet tilfredsstiller alle krav knytte til GDPR.

Alle ansatte i fjellstyrene har en egen bruker i Simployer. Det er viktig at fjellstyret gir beskjed til NFS når ansatte begynner ved å fylle ut og sende inn personalia på elektronisk skjema. Skjema finner dere her.

Fjellstyremedlemmer- og ledere som ønsker tilgang til håndbøkene i Sticos kan fylle ut følgende skjema. Trykk her.

 

kvikne4.jpg