10.      Praktisk organisering av fjellstyrets arbeid

10.1     Planlegging av fjellstyrets virksomhet

Kommunen og fylkeskommunen er gjennom kommuneloven pålagt å utarbeide en samlet plan for sin virksomhet. Fjellstyret er verken et kommunalt eller statlig organ. Slik sett gjelder ikke kommunelovens krav om en samlet plan for virksomheten for fjellstyrene. Dagens krav til profesjonalitet også fra fjellstyrets sin side, kan likevel utløse et behov for å planlegge aktiviteten. Det kan derfor være fornuftig for fjellstyrene å følge mange av de kravene som ligger på kommunen, gjennom kommuneloven.

Flere nyttige dokument ift fjellstyrets arbeid finner du her

10.1.1             Langtidsplanlegging

Fjellstyrenes behov for å planlegge virksomheten vil variere, avhengig av forvaltningsansvar og interesse fra publikum. Fjellstyrer som administrerer mye areal, fast tilsatte, tildeler og leier ut beite og setrer og selger mange jakt- og fiskekort, vil ha stort behov for å planlegge virksomheten sin. Små fjellstyrer med mindre aktivitet, vil nødvendigvis ikke ha det samme behovet for planlegging. God planlegging vil også være med og skape større forståelse og engasjement for det arbeidet som fjellstyret er pålagt å gjøre. Fjellstyrenes administrative kapasitet vil også sette noen skranker for hvor mye arbeid fjellstyret har mulighet til å legge ned i langtidsplanleggingen.

 

Forvaltningsplan/virksomhetsplan

NFS har utarbeidet en veileder for utarbeidelse av forvaltningsplan/virksomhetsplan for fjellstyrer. Bakgrunnen for dette arbeidet var de stadig nye utfordringene som fjellstyrene møter. Flere fjellstyrer har laget forvaltningsplaner på bakgrunn av veilederen. Forvaltningsplanene har flere års varighet, gjerne 4 år, og bør rulleres en gang i valgperioden.

Forvaltningsplanen bør inneholde en gjennomgang av hvilke utfordringer fjellstyrene vil møte i fremtidig forvaltning av statsallmenningene, og på bakgrunn av dette sette opp hvilke mål og tiltak fjellstyrene bør gjennomføre når det gjelder egen virksomhet.

Arbeidet med en forvaltningsplan bør starte så tidlig som mulig ved inngangen til en ny fjellstyreperiode. Dette for at nye fjellstyremedlemmer i størst mulig grad skal være delaktig i prosessen med å definere hvilke mål fjellstyret skal ha for perioden. 

Deltakelse i kommunal planlegging/arealdelen av kommuneplanen

IMG_1985.JPG

Premissene for forvaltningen av arealene i en kommune blir lagt i arealplanleggingen i kommunen. Ansvaret for planleggingen i kommunene er lagt til kommunestyret. Kommunestyret fastsetter i kommunal planstrategi om hele eller deler av gjeldende kommuneplan skal revideres, og om det eventuelt skal utarbeides nye arealplaner.

I kommuneplanens arealdel fastsetter kommunestyret hva som er tillatt arealbruk, og hvilke restriksjoner som gjelder i planområdet gjennom arealformål, hensynssoner og generelle og formålstilknyttede planbestemmelser og retningslinjer

Kommunestyret selv vedtar kommuneplanen, det vil også si kommuneplanens arealdel.

For fjellstyrene vil deltaking i kommuneplanarbeidet ha stor betydning for det handlingsrommet fjellstyrene vil få i fremtiden. Planbestemmelser som utarbeides for LNFR- områdene (landbruk, reindrift, natur, og friluftsområde) kan ha betydning for f.eks. fjellstyrets mulighet til å sette opp fjellstyrehytter og naust. Arealdelen til kommuneplanen sier også noe om hvor kommunen vil akseptere f.eks. hyttebygging i fremtiden. For fjellstyrene kan dette få konsekvenser i forbindelse med overføring av seter til fritidseiendom på festekontrakt, og for mulige framtidige inntekter fra hyttefester.

For å bli hørt på en god måte ved rullering av kommuneplanen, er det viktig for fjellstyrene å delta tidlig i planarbeidet, og spille en aktiv rolle i prosessen.

 

10.1.2  Budsjett med tilhørende årsplan

Fjellstyrene bør for sin virksomhet utarbeide forslag til budsjett med tilhørende årsplan/virksomhetsplan. Erfaringsmessig skjer dette ofte i januar/februar, når regnskapet er ferdig. Det er naturlig å starte dette arbeidet så tidlig som mulig ved valg av nye fjellstyrer.

Årsplanen skal være realistisk og omfatte alle økonomiske midler som disponeres for året, og anvendelsen av disse midlene. Det skal budsjetteres med et driftsresultat som minst er tilstrekkelig til å dekke renter, ordinære avdrag og nødvendige avsetninger.

Fjellstyrene bør også utarbeide en økonomiplan som omfatter de fire neste budsjettår, og som gir en realistisk oversikt over sannsynlige inntekter, forventede utgifter og prioriterte oppgaver i denne perioden. Økonomiplanen bør også behandles i fjellstyret.