6.4       Regler for disponering av fjellkassemidler

Innenfor rammene av § 11, 3. ledd med rundskriv er det fjellstyret som avgjør hvordan midlene i fjellkassa skal brukes.

 

I § 11, 3. ledd kan fjellstyrer som har «overskot i fjellkassa» som er «større enn det som trengs til tiltak i allmenningen», disponere midlene til næringsutvikling i allmenningsbygdene, og etter samtykke fra departementet (dvs. Statskog SF), til allmennyttige formål i disse bygdene. Begrepet «overskot» er ikke nærmere definert, men må bety det beløp som er igjen i fjellkassen når fjellstyret har utført de oppgaver det er pålagt etter fjelloven, dvs. bla. tiltak i allmenningen, forvaltning og ivaretakelse av bruksrettighetene m.m. For øvrig er det opp til fjellstyret å bestemme omfanget av og dermed kostnadene med sin egen virksomhet. Dette gjelder bl.a. antall ansatte, omfanget av driften for øvrig, omfanget av investeringer m.m. Det er ut fra dette i stor grad opp til fjellstyret selv å bestemme både omfanget av sine totale utgifter og dermed også størrelsen på overskuddet. «Overskott i fjellkassa» viser ikke til det enkelte års overskudd. Det er derfor opp til fjellstyret om det et enkelt år skal bevilges mer enn årsoverskuddet, dersom dette er forsvarlig ut fra fjellstyrets samlede økonomi og virksomhet.

 6.4.1  Bevilgning av midler for å styrke næringsgrunnlaget i allmenningsbygdene

P1280140.JPG

Fjellstyret kan bevilge midler for «å styrke næringsgrunnlaget i de bygdene som har rett til allmenningsbruk». Det er i loven ikke nærmere angitt hva slags støtte det kan være tale om og loven inneholder heller ingen begrensinger eller presiseringer. Det må bety at fjellstyret her står svært fritt. Fjellstyret må derfor kunne yte generelle tilskudd til lokalt næringsliv og næringsutvikling som alle eller mange i bygda kan nyte godt av, men også yte tilskudd til individuelle virksomheter (enkeltbedrifter). Det må også være anledning for fjellstyret til å gå inn på eiersida med kapital. Tilskudd kan gis som investeringstilskudd, men det er heller ikke oppstilt noe forbud mot driftstilskudd. Det avgjørende er om tilskuddet i det enkelte tilfelle anses å ville styrke næringsgrunnlaget i bygda. Det er ikke noe krav om at tilskudd kun kan gis til næringsvirksomhet som er knyttet til primærnæringene.

 

Det er vanskelig å sette en klar grense for hvilke konkrete typer virksomheter som kan støttes som ledd i næringsutviklingen. Statskog SF har lagt til grunn at bl.a. tilskudd til skytebaneanlegg og hjelpekorps vil falle utenom. Derimot vil tilskudd til f.eks. en turistinformasjon, som har til formål å bedre forholdene for turistnæringen, omfattes. Dersom det er tvil om et tilskudd vil «styrkje næringsgrunnlaget» eller om hva som må anses som et «allmennyttige formål», kan det være hensiktsmessig å diskutere dette med Statskog SF.

 

6.4.2 Bruk av midler til allmennyttige formål

Etter § 11, 3. ledd siste setning kan fjellstyret bevilge midler til allmennyttige formål i bygdene som har rett til allmenningsbruk. Det er viktig å være klar over at dette er avhengig av Departementets samtykke. Departementets myndighet er delegert til Statskog SF. I stedet for å godkjenne hver enkelt disposisjon som fjellstyret gjør, har Statskog SF gitt et rundskriv i brevs form datert 12.01.2012, som setter rammer for hvor store midler fjellstyrene årlig kan bruke på allmennyttige formål. Etter dagens retningslinjer kan fjellstyrene årlig disponere inntil 5 % av bruttoinntektene til allmennyttige formål. Dersom 5 % av bruttoinntektene utgjør kr. 20 000,- eller mindre, står fjellstyrene imidlertid fritt til å avgjøre om de i løpet av året vil bevilge inntil kr. 20 000,- til allmennyttige formål. Fjellstyret har med dette fått full frihet innenfor disse rammene, men må innhente godkjenning hos Statskog SF dersom de ønsker å gå ut over disse rammene.

 

Det skal framkomme av regnskapet om det er, eller ikke er, bevilget tilskudd til allmennyttige formål, jf. «Rundskriv 1/2003 om Fjellstyrenes regnskap og revisjonsordning». Dette gjøres i form av en note til regnskapet. Kopi av fjellstyrets vedtak om tilskudd, samt eventuell godkjennelse fra Statskog SF skal legges ved regnskapet.