4.3    Krav til offentlighet i forvaltningen - offentleglova

Formålet med offenleglova er bl.a. å legge til rette for at offentlig virksomhet er åpen og gjennomsiktig. Loven skal også legge til rette for videre bruk av offentlig informasjon. 

At offentleglova (LOV-2006-05-19-16) gjelder for fjellstyrenes saksbehandling framgår ikke direkte av fjelloven slik det gjør for forvaltningsloven, men følger av offentleglova § 2 første ledd bokstav d.  

Offentleglova gjelder dokumentoffentlighet og ikke møteoffentlighet (se 10.5.1). 

Offentleglova gjelder enhvers rett til å gjøre seg kjent med dokumenter som er utarbeidet av en offentlig etat eller andre organ som treffer enkeltvedtak eller utarbeider forskrifter. Retten til innsyn gjelder alle, enkeltpersoner så vel som organisasjoner og media. For å få tilgang til fjellstyredokumenter er det imidlertid en forutsetning at vedkommende kan identifisere en bestemt sak han ønsker innsyn i.

 

4.3.1               Offentlige fjellstyredokumenter

Offentleglova omfatter i utgangspunktet alle saksdokumenter. Som dokument regnes en logisk avgrenset informasjonsmengde som er lagret på et medium for senere lesing, lytting, fremvisning eller overføring. Etter § 10 er fjellstyrene pålagt å føre møtebok. Se også 10.4.2. 

Alle dokumenter er offentlige så lenge det ikke er gjort unntak i lov eller i forskrift med hjemmel i lov. Offentleglovas kap. 3 inneholder en oversikt over hvilke dokumenter som kan unntas fra offentlighet. For fjellstyret er de viktigste unntakene:

·         dokumenter som inneholder opplysninger som er undergitt taushetsplikt i lov el. i medhold av lov (§ 13):

·         følsomme personlige opplysninger

·         anmeldelser, rapporter og annet dokument vedr. lovovertredelser

·         dokumenter utarbeidet for egen saksforberedelse, f.eks. Fjelloppsynets faglige utredninger i forbindelse med den interne saksforberedelsen (§ 14)

·         dokument innhentet utenfra for den interne saksforberedelsen (§ 15), f.eks. en juridisk utredning

·         dokumenter i sak om ansettelse § 25 (med unntak av søkerliste).

 

4.3.2         Praktisering av offentlighet - hvordan skal dokumentene gjøres tilgjengelige

Foto: Lom fjellstyre

Foto: Lom fjellstyre

Fjellstyret skal, i den utstrekning det er rimelig, gi kopi (papir el. elektronisk) av dokumentene i en sak.  

Hovedregelen er at innsyn er gratis. Det følger av forskrift til offenleglova «Forskrift til offentleglova» (offentlegforskrifta) at man kan ta kopipenger når det er over 100 ark i en sak. Da kan det kreves en krone per ark over 100, og porto. De første 100 arkene er alltid gratis.  

Innsyn kan kreves skriftlig eller muntlig (§ 28). Krav om innsyn må gjelde en bestemt sak eller saker av en bestemt art. 

Enkelte dokumenter kan inneholde taushetsbelagte opplysninger som fjellstyret er forpliktet til ikke å offentliggjøre. § 12 regulerer hvorvidt hele el. deler av et dokument er offentlig. Dersom dokumentet f.eks. vesentlig dreier seg om personlige forhold kan hele dokumentet unntas offentlighet. Dersom bare mindre deler av dokumentet inneholder personlige opplysninger, og dokumentet gir en riktig framstilling av saken dersom den delen som omfatter følsomme personopplysninger fjernes, er resten av dokumentet offentlig. Fjellstyret skal da gjøre dokumentet tilgjengelig, men uten de følsomme opplysningene, t.d. bør personnummer sladdes.

 

4.3.3   Behandling av klager på avslag om innsyn i fjellstyredokument

Dersom fjellstyret får en forespørsel om innsyn i et dokument som fjellstyret mener er unntatt offentlighet, skal fjellstyret gi vedkommende et skriftlig avslag hvor lovhjemmel for å unnta dokumentet, og klagemulighet skal oppgis (§ 31).  

Slike saker skal behandles umiddelbart. En klagebehandling skal, så langt det er hensiktsmessig, følge reglene i forvaltningslovens kap. VI. 

For fjellstyrenes del, er det Miljødirektoratet el. Landbruksdirektoratet, avhengig av sakstype, som er klageinstans.