8.4   Lov om statlig naturoppsyn – og om Statens Naturoppsyn (SNO)

5292610_2387879.jpg

Ot.prp nr. 30 (1995/96) «Om lov om statlig naturoppsyn (naturoppsynsloven)» ble fremmet for Stortinget våren 1996, og loven ble vedtatt i juni 1996. Loven  «Lov om statlig naturoppsyn» (LOV-1996-06-21-38) la grunnlaget for etablering av Statens Naturoppsyn (SNO) fra 1997.  

SNO har som viktigste oppgave å ivareta nasjonale miljøverdier, og å forebygge miljøkriminalitet. Lov om statlig naturoppsyn omfatter følgende lover: naturmangfoldloven, viltloven, lakse- og innlandsfiskeloven, friluftsloven, motorferdselloven, kulturminneloven, markaloven, lov om fritids- og småbåter og deler av forurensningsloven. 

Viktigheten av å videreføre profesjonelle godt fungerende oppsynsordninger, ble understreket både i komitéinnstillingen og under stortingsdebatten. Det ble også lagt vekt på at politiet skal ha et klart ansvar for forebyggelse og oppfølging av kriminelle handlinger i utmark.  

SNO har det nasjonale overordnete ansvaret for samordning og koordinering av det totale statlige naturoppsynsarbeidet. SNO sentralt er organisert som en egen enhet i Miljødirektoratet, og har spesielt ansvar for ledelse og oppfølging av SNO` eget personell lokalt, inkludert logistikkansvar mht. utstyr og materiell til feltpersonellet. I tillegg kommer overordnet ansvar for samordning og koordinering blant annet knyttet til oppfølging og kontakt med politiet, Statsforvalteren og kystvakta, og til kjøp av tjenester fra andre aktører som Statskog SF/Fjelltjenesten, fjellstyrer, Skjærgårdstjenesten, kommuner mv.

SNO skal informere, veilede og føre kontroll med at de aktuelle bestemmelsene blir overholdt. Videre kan oppsynet ha oppgaver som skjøtsel, registrering og dokumentasjon, samt andre oppgaver som pålegges av klima- og miljødepartementet. SNO har også oppgaver knyttet til store rovdyr; dokumentasjon av rovdyrskader, bestandskartlegging og felling. 

SNO løser sine prioriterte oppgaver gjennom en kombinasjon av egne ansatte naturoppsyn og et omfattende samarbeid med andre oppsynsordninger i form av tjenestekjøp. Det ble i 2017 inngått ny avtale mellom SNO og NFS om tjenestekjøp i statsallmenningene. Avtalen danner rammer for de årlige tjenestekjøp som inngås mellom SNO og fjellstyrer.  

SNO kjøper tjenester hos fjellstyrene for ca 7,5 mill kr pr år. Miljødirektoratet presiserer at det ikke er beløpsfestet tjenestekjøp med fjellstyrene i henhold til statsbudsjettet, men i henhold til behov og tilgjengelig budsjettramme.

Fjellstyrer som inngår tjenestekjøpsavtale med SNO, påtar seg å utføre statlig naturoppsyn i statsallmenningen på vegne av miljøvernmyndighetene og under faglig veiledning av SNO. Fjelloppsynet skal i denne sammenheng representere SNO og tildeles personlig tjenestebevis av SNO – med logo både for SNO og fjellstyret – og gis med dette oppsynsmyndighet i henhold til lov om statlig naturoppsyn, med de rettigheter og plikter som til enhver tid gjelder for utøvelse av slik myndighet i henhold til nasjonal instruks for naturoppsyn. Tjenestekjøpsavtalene definerer hvilke oppgaver som skal utføres, og fjelloppsynet rapporterer tilbake til SNO på ressursbruk, faglige resultater og reaksjoner.