6.1 Regler for fjellstyrenes regnskapsførsel

Fjellstyrene skal etter fjellova § 11, 2. ledd årlig sende inn sine regnskap til Statskog SF, med kopi til kommunestyret.

I § 11, 2. ledd kan Kongen gi nærmere regler om regnskapsføring og revisjon. Denne myndigheten til å gi regler for fjellstyrenes regnskapsførsel er delegert til Statskog SF. Statskog har i 2023 utarbeidet et oppdatert regelverk for regneskapsføringen som gjelder fra 1.1.2024. En nedlastbar versjon finner du her. En bladbar versjon finner du her. Regelverket setter krav til hvordan regnskapet skal føres, hvem som skal kunne føre regnskapet og krav til revisjon. Etter fjelloven § 37 er det straffbart for fjellstyret å ikke sende inn fjellstyreregnskapet til Statskog SF.

For øvrig må fjellstyret forholde seg til regnskapslovgivningens bestemmelser som bl.a. innebærer krav til forsvarlig overordnet forvaltning og organisering av virksomheten. Daglig leder skal følge de retningslinjer og pålegg selskapets styre har gitt, sørge for at selskapets regnskap er i samsvar med lov og forskrifter og at «formuesforvaltningen er ordnet på en betryggende måte».

6.1.1 Regnskap og revisjon

For fjellstyrer og samarbeidsorganisasjoner (felles oppsynsordninger) som mottar tilskudd til oppsyn i statsallmenning, gjelder egne regler for regnskap og revisjon - se «Retningslinjer for tilskudd til fjellstyrer for oppsyn i statsallmenninger etter fjellova §36».

For fjellstyrer som av Statskog SF har fått godkjent annen ordning etter reglement av 1.

januar 2002, gjelder egen overgangsregel (jfr. kap. 16).

For fjellstyrer som ikke mottar tilskudd til oppsyn, er det ikke krav om revisjon.

Regnskap for disse kan føres av kasserer valgt av styret. Kassereren velges blant medlemmer eller ansatte i fjellstyret. Alternativt kan regnskap føres av kommune, statsautorisert regnskapsfører eller i en felles regnskapsløsning i regi av Norges Fjellstyresamband.

Senest 1. mai året etter regnskapsåret, skal årsregnskap, sammendrag av timelister for året, oversikt over kontrollerte m.m. og saksbehandling sendes til Statskog SF. Årsregnskapet skal inneholde resultatregnskap, balanse, noter og eventuell revisjonsberetning. Årsregnskapet skal gi en god oversikt over fjellstyrets drift siste år og fjellstyrets økonomiske stilling. Kostnadene knyttet til oppsynsarbeid som er tilskuddsberettiget skal gå fram av regnskapet i form av note til regnskapet. Statskog gjennomgår og godkjenner regnskapet. Statskog kan i denne forbindelse be fjellstyret gi ytterligere opplysninger.

 

Åpen bu.jpg