8.3 Begrenset politimyndighet - forholdet mellom oppsynet, politiet og fjellstyret

Fjelloppsyn med begrenset politimyndighet er i utøvelsen av sitt yrke underlagt både politiet og fjellstyret. Det er fjellstyret som arbeidsgiver som regulerer hvilke oppgaver som skal utføres, samtidig som oppsynet er underlagt politiet når det gjelder hvordan politiarbeidet skal utføres. Dette følger av fjelloven § 36, og Lov om politiet (LOV-1995-08-04-53) § 20.  

Flere politidistrikt krever innlevering av egne rapportskjema for naturoppsyn når en gjør bruk av begrenset politimyndighet.  

Når det gjelder lovbrudd i statsallmenningene framgår det av § 37, annet ledd, at brudd på bestemmelser om jakt og fiske og regler gitt til disse paragrafene er underlagt offentlig påtale, mens de øvrige bestemmelsene er avhengig av en anmeldelse fra fjellstyret. Fjellstyret kan gi lederen allmenn fullmakt til å kreve påtale i saker som ikke er underlagt offentlig påtale. 

Brudd på lovbestemmelser som er underlagt offentlig påtale skal rapporteres direkte fra oppsynet til politiet. Det er imidlertid opp til oppsynet å vurdere alvorlighetsgrad, og om et lovbrudd skal rapporteres, eller om det skal gis en muntlig eller skriftlig advarsel på stedet. Når det gjelder saker som er underlagt offentlig påtale kan politiet instruere Fjelloppsynet om hvordan de ulike sakene i store trekk skal håndteres. Det kan også være naturlig at fjellstyret kan gi Fjelloppsynet en anbefaling om reaksjon i jakt- og fiskesaker, spesielt hvis det er foretatt større omlegginger av reglene, og opplysningsarbeidet ikke har vært tilstrekkelig til at man kan forvente at brukerne er kjent med dette.

Gruppebilde_2018.jpg