6.2    Merverdiavgift (mva) – avgiftspliktig omsetning

Lovverket og bestemmelsene knyttet til merverdiavgift er omfattende og komplekse. Det må foretas en rekke individuelle og subjektive vurderinger. NFS anbefaler at fjellstyret har løpende dialog med sin revisor, regnskapsfører og eventuelt skattekontoret for å sikre en korrekt håndtering av merverdiavgift.

 Hvis fjellstyret har problemstillinger de har behov for å avklare ifht. sin avgiftshåndtering, kan det være en fordel å ta kontakt med NFS for å høre om problemstillingen har vært avklart tidligere. Ved sentrale spørsmål som gjelder flere fjellstyrer kan evt. NFS administrere en felles avklaring. 

Under finner dere noen sentrale punkter som fjellstyret må vurdere ifht til om de er avgiftspliktige eller ikke.

6.2.1 Registreringsplikt

Iflg. merverdiavgiftsloven (MVAL) § 2-1 første ledd er man registreringspliktig hvis:

·         Omsetning over kr 50.000 i en 12-månedersperiode

·         Omsetningen oppnås gjennom næringsvirksomhet

 

Bare næringsdrivende som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret kan og skal oppkreve MVA, jf. MVAL §§ 15-11 og 3-1.

For å kunne avgjøre om fjellstyret driver næringsvirksomhet er punktene under sentrale:

·         Virksomheten må ha en viss varighet og omfang

·         Virksomheten må drives for eiers regning og risiko

·         Virksomheten må være egnet til å gå med overskudd

  •  Virksomhet som ikke er tapsbringende, men går i balanse, er nærliggende å betrakte som egnet til å gå med overskudd.

  • Dersom tjenestene drives i konkurranse med andre, er det mer nærliggende å betrakte aktiviteten som egnet til å gå med overskudd.

  • Aktivitet med innslag av dugnadsinnsats kan trekke i retning av at virksomheten ikke er egnet til å gå med overskudd.

 

6.2.2 Avgiftspliktig omsetning i fjellstyrene

I utgangspunktet kan man si at all omsetning/salg av varer og tjenester er avgiftspliktige. I MVAL er det gjort unntak for noen typer omsetning ved at omsetningen er unntatt eller faller utenfor MVAL.

 

For mange fjellstyrer vil omsetning kunne deles inn i følgende hovedkategorier hva mva angår:

·         Det skal beregnes avgift på salg av tjenester til SNO, andre fjellstyrer, andre næringsdrivende og privatpersoner. Dette gjelder både tjenester av offentligrettslig og privatrettslig art.
Omsetning av tjenester som ledd i offentlig myndighetsutøvelse er unntatt fra loven, jf. MVAL § 3-9. At fjellstyrenes omsetning av betalte tjenesteoppdrag for SNO ikke er omfattet av dette unntaket er vurdert i en prinsipputtalelse fra Skattedirektoratet i 2016 (USKD-2016-30). 

·         Det skal beregnes avgift på salg av overnattingstjenester på fjellstyrehytter, pt. 8 % mva. Det er fradrag for mva knyttet til direkte innkjøp til utleiehytter, se kapitel 6.2.3.

·         Det skal ikke beregnes avgift på salg av jakt- og fiskekort på statsallmenning (statens grunn) da det er unntatt fra MVAL, jf. Merverdiavgiftsforskriften § 3-11-1.
Når et fjellstyre administrerer salg av jakt- og fiskekort for andre, skal det beregnes mva på administrasjonsarbeidet.

 Eksemplene over forutsetter at fjellstyret er registrert i Merverdiavgiftsregisteret, se punkt 6.2.4.

 

6.2.3   Forholdsmessig fradrag for mva ved kjøp av varer og tjenester

Fjellstyrene som driver både merverdavgiftspliktig og ikke-avgiftspliktig virksomhet har ikke rett til fradrag for inngående avgift på anskaffelser til bruk i den ikke-avgiftspliktige delen av fjellstyrets virksomhet. For anskaffelser som brukes under ett i fjellstyre (fellesanskaffelser) vil det kun foreligge rett til forholdsmessig fradrag. Reglene om forholdsmessig fradrag kommer kun til anvendelse dersom omsetningen innenfor eller utenfor loven overstiger 5 % (ubetydelighetsregelen), jf. Merverdiavgiftsloven § 8-2 tredje ledd og fjerde ledd. Dersom omsetning innenfor og utenfor loven ikke overstiger 5 % skal det ikke foretas noen fordeling. Det vil enten foreligge fullt eller intet fradrag for inngående avgift på felleskostnader.

 

Kilde: Sticos

Kilde: Sticos

6.2.4    Registrering av fjellstyret i Merverdiavgiftsregisteret

Dersom den avgiftspliktige omsetningen siste 12 måneder overstiger kr. 50.000, - må fjellstyret registrere seg i Merverdiavgiftsregisteret. Registreringen gjøres elektronisk. Skjema og veiledning finnes på Skatteetatens/Altinn hjemmesider.   

Fjellstyret har ikke rett eller plikt til å beregne mva på sin omsetning eller trekke i fra mva på innkjøp før fjellstyret er registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Det finnes unntak og bestemmelser om forhåndsregistrering som gjør det mulig. Ta kontakt med regnskapsfører, revisor eller skatteetaten hvis det er aktuelt.  

Fjellstyrene er pr. i dag registrert under betegnelsen «annen juridisk person». Selv om kravene til plassering i denne kategorien nå har blitt strengere, har NFS fått tilbakemelding om at fjellstyrene skal plasseres her siden de verken er kommunale, statlige eller private selskaper.

 

6.2.5   Skattemelding for merverdiavgift (mva-meldingen)

Skattemelding for merverdiavgift (mva-meldingen) skal innrapporteres annenhver måned.

Registrerte fjellstyrer med årlig avgiftspliktig omsetning og uttak som ikke overstiger

Kr. 1 000 000 eksklusive merverdiavgift kan levere årsterminoppgave. Det må søkes særskilt til skattekontoret og fristen for å søke er 1. februar i det året søknaden gjelder for. 

For å kunne søke om årstermin må virksomheten ha vært registrert med to-måneders terminer i minst ett år.