1.0 Innledning
Håndbok for fjellstyrene skal være en støtte for fjellstyremedlemmer og fjellstyreansatte i deres daglige arbeid for fjellstyrene. Å gi en kort og presis oversikt over fjellstyrenes forvaltning er krevende. For å komme ned på et akseptabelt omfang er det forhold som ikke er berørt, og det har ikke vært mulig å gå detaljert inn i forvaltning og regler. Håndboka må derfor brukes som en veileder og ikke som en fasit.
Håndboka gir innledningsvis en oversikt over den historiske utviklingen av bruksrettene og forvaltningen av statsallmenningene. Dette er en viktig basis for forståelse av dagens forvaltning og fjellovens regler. Det er viktig å være klar over at bruksrettighetene har utviklet seg over lang tid, og at bruksrettene ikke følger direkte av fjelloven, men av bruk som har befestet seg gjennom flere hundre år. Fjelloven er da heller ikke uttømmende når det gjelder beskrivelsen av bruksrettene.
Håndboka skal gi en best mulig samlet oversikt over lover og regler som fjellstyrene kommer i befatning med i sin daglige forvaltning.
Håndboka er i hovedsak gitt samme systematiske oppbygning som fjelloven. Øvrige lover og regler for fjellstyrenes forvaltning er presentert der de naturlig hører hjemme i forhold til fjellovens bestemmelser. De viktigste lovene som berører fjellstyrenes virksomhet er forvaltningsloven, offentleglova, viltloven, lakse- og innlandsfiskeloven og plan- og bygningsloven. Naturmangfoldloven setter rammer for fjellstyrenes forvaltning av bruksrettene, spesielt gjelder dette byggevirksomhet og andre varige inngrep i området.
Landbruks- og matdepartementet (LMD) og Statskog SF har utarbeidet forskrifter og rundskriv når det gjelder generelle regler for fjellstyrenes forvaltning, og forvaltning av jordbrukstilknyttede bruksretter, mens Miljødirektoratet har utarbeidet forskrift for administrasjon av jakt og fiske i statsallmenningene. Håndboka gir en oversikt over disse forskriftene.