8.2 Godkjenning av oppsynsordning

Det er utarbeidet et reglement for refusjonsordningen; «Reglement for tilskudd (refusjon) etter fjellovens § 36 vedr. fjellstyrenes oppsyn i statsallmenninger ikr. 01.01.02»

Fram til 1995 ble fjellstyrenes oppsynsordninger underlagt en vurdering når et fjellstyre ønsket å etablere en ny oppsynsordning, eller ønsket en større endring/utvidelse i en allerede godkjent ordning. Godkjenningen innebar at fjellstyret fikk godkjent en stilling/stillingsandel på et visst antall månedsverk kombinasjonsstilling oppsyn/sekretær og/eller et visst antall dagsverk/månedsverk sesongoppsyn. Fjellstyret fikk etter dette refundert halvparten av lønnsutgiftene i tråd med ordningene etter at fjellstyret hadde lagt fram et revidert regnskap. Det har vært et mål både fra LMD og Statskog SF side å få til gode, profesjonelle oppsynsordninger gjennom ansettelse av oppsyn på heltid samt samordning av oppsynstjeneste fjellstyrene imellom, og i forhold til andre aktører. 

Inntil 1995 var midlene til oppsynsrefusjon over statsbudsjettet innbakt i bevilgningen til Statskog SF over LMDs budsjett. Det var derfor ikke mulig å se hvor mye som var beregnet til fjellstyrenes oppsynsordninger, og hvor mye som skulle gå til Statskog SFs forvaltningsoppgaver. I tillegg var bevilgningene en rekke år for små til å dekke forpliktelsene til de godkjente ordningene og flere fjellstyrer fikk ikke godkjent oppsynsordninger av samme grunn. 

Omlegging av praksis ble derfor diskutert gjennom 1993 og 1994. NFS støttet en omlegging av godkjenningsrutinene fra refusjon etter regnskap til godkjenning og bevilgning etter budsjett tilpasset bevilgningen i Statsbudsjettet. En forutsetning for at NFS ga sin tilslutning til dette, var at bevilgningen til fjellstyrenes oppsyn ble satt opp som egen post i Statsbudsjettet, slik at det var mulig å påvirke størrelsen på bevilgningen politisk. 

Fra og med 1995 ble refusjonsordningen lagt om, og fjellstyrenes oppsynsordninger blir nå formelt godkjent årlig etter budsjett. Dette skjer etter at bevilgningen over statsbudsjettet foreligger. Bevilgningen er skilt ut som egen post i Statsbudsjettet (kap. 1161, post 75).

Det er i 2023 utarbeidet nye retningslinjer for tilskudd til fjellstyrer for oppsyn i statsallmenninger etter fjelloven § 36: Disse kan du laste ned her 

8.2.1   Godkjenning av oppsynsordninger - budsjettrutiner

Fjellstyrene i Lierne mai 2020 Foto KFN Lierne Nasjonalparksenter (14).jpg

Fjellstyret skal årlig sende inn budsjett over sine oppsynsutgifter for å få refundert lønnsutgifter over statsbudsjettet. Fjelloppsyn/saksbehandler som er fast ansatt, eller engasjert for kortere tidsrom, skal føre fortløpende timelister. Sammendrag av timelister for regnskapsåret skal vedlegges regnskapet. 

Budsjettene som sendes inn skal vise fjellstyrenes lønnsutgifter til den virksomheten som er refusjonsberettiget (faglig saksbehandling etter fjelloven og oppsynsvirksomhet). I lønnsutgiftene inngår arbeidsgiveravgift, sosiale kostnader, forsikring av arbeidstaker og arbeidsklær/sikringsutstyr, samt utgifter til godtgjørelser som utbetales de ansatte. 

Dersom fjellstyret tidligere har fått tildelt midler gjennom ordningen og fjellstyrets budsjett for kommende år ikke vil fravike i vesentlig grad, er fristen for innsending 1. desember. Fjellstyrer som ønsker å etablere en ny ordning eller utvide den eksisterende ordningen vesentlig må varsle det sammen med regnskapsrapporteringen 1. mai. Bakgrunnen for denne forskjellen er at fjellstyrenes budsjetter danner grunnlaget for Statskog SFs innspill til Statsbudsjettet, som må oversendes LMD i mai/juni.  

Hvis fjellstyret tidligere ikke har fått midler gjennom ordningen vil det innledningsvis være hensiktsmessig at fjellstyret diskuterer sine tanker vedrørende organiseringen av virksomheten både med Statskog SF og tilgrensende fjellstyrer. NFS kan i denne sammenhengen bidra med erfaringer fra ulike typer ordninger hos fjellstyrene. Først etter at ulike løsninger har vært diskutert med Statskog SF og omkringliggende fjellstyrer, vil det være naturlig at fjellstyret setter opp sitt forslag til organisering og oversender sitt forslag til budsjett til Statskog SF. Oversikt over fjellstyrets organisering av virksomheten, samt instrukser bør vedlegges oppsynsbudsjettet. 

Statskog SF har utarbeidet et skjema med oversikt over viktige datoer, bl.a. for innsendinger av budsjett og regnskap som fjellstyrene skal forholde seg til. Se vedlegg til håndboken. Fjellstyrene vil få melding fra Statskog SF dersom det blir endringer i oppsatte datoer.

 NFS har utarbeidet en oversikt for viktige datoer, bl.a. for innsendinger av budsjett og regnskap som fjellstyrene skal forholde seg til. Se søknadsfristoversikt på www.fjellstyrene.no, under dokumenter.

Fjellstyrene vil få melding fra Statskog SF dersom det blir endringer i oppsatte datoer.

8.2.2   Godkjenning av oppsynsinstrukser

Etter fjelloven § 36, 3. ledd skal Statskog SF godkjenne fjellstyrenes oppsynsinstrukser. For å lette fjellstyrenes arbeid med instruksene har NFS, i samarbeid med Statskog SF og Sentralt oppsynsutvalg (SOU), utarbeidet en standard instruks for Fjelloppsyn som fjellstyrene kan velge å følge. Instruksen er forhåndsgodkjent av Statskog SF. 

Fjellstyrene arbeider under svært ulike forhold, og den standardiserte oppsynsinstruksen vil ikke være dekkende for alle. Fjellstyret bør derfor foreta en gjennomgang av instruksen med jevne mellomrom, og gjøre de endringer som til enhver tid er hensiktsmessig for fjellstyret, en prosess som bør skje i nært samarbeid med de ansatte.  

Dersom fjellstyrets instruks for oppsynet avviker fra den forhåndsgodkjente oppsynsinstruksen, skal denne sendes Statskog SF for godkjenning.

 

8.2.3  Krav til rapportering

Fjellstyrene skal årlig sende inn rapporter til Statskog SF innen 1. mai. Bakgrunnen for at det skal rapporteres er tosidig. LMD/Statskog SF skal ha en oversikt over hvorledes de offentlige midlene er brukt, og om bruken er i tråd med fjellstyrets godkjente oppsynsbudsjett. Det er også viktig å bruke fjellstyrenes rapporter som et grunnlag for å vise den omfattende virksomheten fjellstyrene utøver, og dokumentere hvor kostnadseffektiv denne ordningen er. 

Det er Statskog SF som fastlegger kravene til rapportering og rapporteringsrutiner.